צניחת עפעף (עודפי עור / פטוזיס)

פתרונות פשוטים לתופעה שכיחה

צניחת עפעף (פטוזיס בלועזית) היא תופעה שכיחה מאוד בקרב נשים וגברים. היא מופיעה בחלק העליון של העין בדרך כלל, ובמרבית המקרים ניתן לטפל ולשקם את מראה העיניים בעזרת ניתוח פשוט להרמת עפעפיים.
צניחת עפעף יכולה להתרחש בשל מספר סיבות. לרוב, צניחת עפעף מופיעה ככל שהגיל מתקדם אך גם טראומה, פגם מולד, בעיה נוירולוגית או בעיה רפואית אחרת יכולים להביא להיווצרות צניחת עפעף. הצניחה יכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים והיא לא רק משפיעה על המראה החיצוני, היא גם עלולה לשבש את איכות הראייה, שכן במקרים מסוימים העפעף נופל על האישון וחוסם את שדה הראיה.

מה הם הגורמים העיקריים לתופעת צניחת עפעף?


  • עניין של גיל
    – בפועל כל אחד ואחת יכולים לסבול מעפעפיים שמוטים, אך יחד עם זאת, צניחת עפעף רווחת יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת ונראה שהיא חלק אינטגרלי מתהליך ההזדקנות הטבעי. זה קורה ככל שהשנים עוברות, השריר האחראי על הרמת העפעף שמהווה מעין מנוף ומערכת של גידים פנימית- נמתחים ונרפים, והתוצאה – צניחת עפעף. בנוסף רקמות נוספות מעורבות בתהליך הצניחה ביניהן עודפי עור ושומן עודף בתוך ארובת העין.

  • מצבים רפואיים
    – כאשר מזהים צניחת עפעף (פטוזיס) בשתי העיניים, ייתכן ומקור הבעיה טמון בבעיה רפואית. אם מזהים צניחת עפעף בעין אחת היא יכולה להיות תוצר של פגיעה עצבית, כשל הנגרם למשל בעת ניתוח קטרקט, תוצאה של ניתוח לתיקון הראיה בלייזר או עקב מתיחת שריר או גיד.

  • מצבים רפואיים חמורים
    – צניחת עפעף יכולה להופיע גם בשל מצבים רפואיים חמורים יותר. למשל לאחר שבץ מוחי, עקב גידול, סוכרת או בשל סרטן במערכת העצבים או סרטן בשרירים. גם הפרעות נוירולוגיות יכולות להשפיע על עצבי ושרירי העיניים ולהוביל לצניחת עפעף, למשל: מחלת מיאסטניה גרביס, שבאה לידי ביטוי בהתעייפות השרירים בעת מאמץ חוזר ונשנה.

סימפטומים של צניחת עפעף

הסימפטום הבולט ביותר לצניחת עפעף הוא נפילת העפעפיים והצטברות של עודפי עור. בנוסף, יש כאלו הסובלים מבעיות ראייה בשל הצניחה, כאמור.
סימפטומים נוספים של צניחת העפעף בעין הם: עיניים יבשות או להפך, עיניים הנוטות לדמוע יתר על המידה. מראה עייף בעיניים, כאבים בעיניים, כאבי ראש ומיגרנות יכולים אף הם להיות סימפטומים לצניחת עפעף. גם הטיית הראש לאחור בעת שיחה יכולה ללמד על מצב חמור.

אבחון צניחת עפעף

לפני ביצוע הליך רפואי כלשהוא, הרופא מאבחן את מקור צניחת העפעף (פטוזיס). בשלב זה יבצע הרופא בדיקה גופנית ויבחן את ההיסטוריה הרפואית של המטופל/ת. הרופא יתעניין בקצב הצניחה ותקופת הזמן שבה הצניחה נמשכת.

בנוסף, הרופא יבדוק את העיניים מקרוב. רק לאחר בדיקה רפואית וזיהוי מקור הבעיה, ניתן יהיה לקבוע באם ניתן לטפל בתופעת צניחת העפעף בעזרת פרוצדורה כירורגית להרמת העפעפיים.

ניתוח הרמת עפעפיים בעקבות צניחת עפעף (פטוזיס)

גברים ונשים שהעפעפיים שלהם צנחו סובלים ממראה עייף ולא אסתטי. רפיון העור גורם למראה פנים מבוגר יותר מהגיל הכרונולוגי והתופעה משפיעה גם על הדימוי והביטחון העצמי.
במרבית המקרים הפתרון למצב של פטוזיס בעין, כלומר צניחת עפעפיים הוא ניתוח הרמת עפעפיים.

בכוחו של הליך כרורגי זה להחזיר את המראה הצעיר ולהשיב את הברק לעיניים. יתרה מכך ולא פחות חשוב – ניתוח הרמה של העפעפיים יכול לשפר את איכות הראייה באופן משמעותי.

מהלך הניתוח כפתרון נגד צניחת עפעף

ניתוח להרמת העפעפיים כפתרון לצניחת עפעפיים – צניחת עפעף נחשב להליך פשוט ואינו דורש היערכות מוקדמת מיוחדת. הניתוח נערך תחת הרדמה כללית או טשטוש. בעת הניתוח מרים הרופא את העפעף העליון , מסלק שומן עודף ומכווץ ומקצר את המבנים שנמתחו לאורך השנים ולבסוף מסלק את עודפי העור בהתאם למבנה החדש של העין. הרופא מעצב מחדש את העין תוך שיקום רקמת העור.
להשלמת המראה החיוני והרענן ניתן לשלב כבר בעת הניתוח גם הליך של הרמת גבות כמו גם מילוי אזור השקע של העפעף התחתון במקרים מתאימים או ניתוח של עפעף תחתון.

משך זמן ההתאוששות – עד שבועיים, ובמקרה של אנשים שנוהגים להרכיב עדשות מגע, ניתן יהיה לשוב ולהרכיב אותן לאחר הניתוח, כאשר הרגישות המקומית באזור העיניים תעלם כליל.

חשוב לדעת על צניחת עפעף וההליך הכירורגי

ניתוח כפתרון לצניחת עפעף מתאים לנשים וגברים כאחד. הוא מתאים במיוחד לאנשים מעל גיל 35 אך במקרים שבהם חלה צניחת עפעף בגיל צעיר יותר, ניתן בהחלט לנתח גם בגיל מוקדם יותר, זאת לאחר זיהוי מקור הבעיה ובדיקת התאמה אישית לניתוח.
גברים ונשים אשר סובלים מלחץ דם גבוה, בעיות בבלוטת התריס, מחלות לב, סכרת, מחלות כלי דם, יובש כרוני בעיניים, גלאוקומה או היפרדות רשתית צריכים להיוועץ ברופא באשר להיתכנות הניתוח עבורם, מאחר שמצבים רפואיים אלו מחייבים משנה זהירות.

מרפאת ד”ר שפירא מזמינה אותך ללמוד עוד על צניחת עפעף

מרפאת ד”ר שפירא בהנהלת ד”ר אייל שפירא מונה צוות מקצועי מוביל העומד לשירותכם. הצוות המקצועי ישמח לפגוש אתכם, להעניק לכם ייעוץ אישי ולבדוק את התאמתכם להליך כירורגי כפתרון נגד צניחת עפעף (פטוזיס).

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​